De laatste!

22 december 2017

Zo, de laatste blog alweer. Wat is de tijd omgevlogen! Na de bootreis zijn we dus aangekomen in Puerto natales. Het regende helaas pijpenstelen, maar het was wel een gezellig stadje met kerstversiering her en der. Nadat we even waren bijgekomen hebben we de tour naar torres del Paine voor de volgende dag geboekt, en zijn we uit eten geweest. De volgende dag werden we opgehaald met een busje voor de tour naar het bekendste natuurgebied in zuid amerika. We hebben een grot bezocht, verschillende meren en uitzichtpunten. Overal was het uitzicht prachtig! Mooie blauwe meren en natuur, en op de achtergrond besneeuwde bergen. Ook hebben we een stukje gewandeld over een strandje waar je uitzicht had op een gletsjer. Het waaide echt enorm hard, maar het was erg indrukwekkend om de gletsjer te zien! Gelukkig hadden we mooi weer waardoor we ook de 3 torens/bergen van torres del Paine, wat letterlijk torens van de Paine, konden zien. Die avond zijn we nog lekker uit eten geweest, en hebben we letterlijk al ons Chileense geld opgemaakt, aangezien we de volgende dag zouden doorreizen nar Argentinië. De volgende ochtend het hostel gevraagd een taxi te bellen naar het busstation. Toen schoot mij echter te binnen dat we al ons geld hadden opgemaakt gister. Wat super stom van ons! Helemaal niet meer an gedacht! We hadden alleen niet echt tijd meer om te pinnen, dus hopelijk wilde de taxi even langs een automaat of konden we met ander geld betalen. Echter, na 20 minuten was de taxi er nog niet. Onze bus ging al over iets van 10 minuten dus we begonnen hem behoorlijk te knijpen. Het personeel van het hostel leek het niet zo veel te schelen, hoewel we hen al meerdere keren duidelijk hadden gemaakt dat we onze bus moesten halen. Ook het zelf aanhalen van taxi's lukte op de een of andere manier niet, elke taxi reed gewoon door. Heel erg gek allemaal, ook omdat het stadje helemaal niet groot is. Om 5 voor 8 hadden we de hoop ondertussen opgegeven, we zouden het nooit meer kunnen redden. Toen, uiteindelijk, om een paar minuten voor 8 kwam de taxi aanzetten. We zijn snel naar binnen gesprongen, en hebben duidelijk gemaakt dat we zo snel mogelijk naar het busstation moesten. De taxi chauffeur begreep het gelukkig en hij reed flink door. Gelukkig mochten we met Argentijns geld betalen, alleen een beetje extra. Dat maakte ons natuurlijk niks uit! Na zo'n 5 minuten kwamen we al aan op het busstation, en onze bus stond er nog! Wij rennen naar de bus, maar uiteindelijk gingen we nog weer 5 minuten later weg natuurlijk haha. Maar in ieder geval hadden we het gered! Aangekomen in el calafate hebben we lekker geluncht met een broodje hamburger, en hebben we een hostel uitgekozen. Het was een erg simpel, basic hostel, maar prima voor een nachtje. De volgende dag zijn we naar de perito moreno, een gletsjer, geweest. Dit is een grote gletsjer die elke dag wel een paar meter opschuift, waardoor ook allemaal ijsblokken eraf vallen. Helaas was het weer erg slecht, en regende het de hele tijd. We hebben een tijdje rondgelopen over de wandelpaden rond de gletsjer. Zo indrukwekkend om te zien zo'n groot ijsblok! De hele tijd hoorde je gekraak, en zo nu en dan viel er een stuk ijs in het water. Na een tijdje waren we echter wel een beetje verkleumd en hebben we verder binnen gewacht tot de bus weer kwam. Die zou mensen naar een opstappunt van een boot brengen, zodat je de gletsjer vanaf het water kon bekijken. Wij zijn echter meegereden om daar naar het restaurantje te gaan ;) we hebben lekker chocomel en thee gedronken tot het tijd was om te gaan. We werden weer afgezet bij het busstation en zijn meteen doorgegaan naar el chalten. Daar was het ook vrij nat en koud, maar gelukkig hadden we een kacheltje in onze kamer, dus het was lekker warm! De volgende dag waren we van plan een dagtocht te maken naar de fitz Roy, een hoge berg. Helaas was het weer echter nog niet opgeklaard, en met zulke regen de hele dag was het geen weer om een wandeling te maken, en zou het uitzicht op de berg op erg slecht zijn. Dus dat hebben we maar verschoven naar de volgende ochtend. Die middag toen het een klein beetje was opgeklaard zijn we nog wel naar een waterval gelopen, een wandeling van een klein uurtje. Lekker om er toch even uit te zijn geweest, en de waterval was erg mooi! De volgende ochtend vroeg eruit om de wandeling te beginnen, lekker met het zonnetje erbij! We zouden een deel van de lange wandeling doen omdat we die middag de bus naar het vliegveld zouden pakken. In een kleine 3 uur zijn we nar een meertje gelopen met uitzicht op de fitz Roy. Helaas hingen er wolken rond de bergen dus het uitzicht was niet erg goed. Jammer, maar we hebben het toch een beetje kunnen zien! We hebben ons omgekleed en geluncht, en vervolgens zijn we vertrokken naar het vliegveld. Het was een erg klein vliegveld, met bijvoorbeeld maar een restaurantje. Natuurlijk had onze vlucht weer wat vertraging dus we moesten even wachten. Toevallig zagen we in dat ene restaurant nog het team van 3 op reis met Chris zegers! Grappig om een bekend iemand in het echt te zien. De aflevering over Patagonie gaan we binnenkort natuurlijk wel bekijken! De vlucht ging verder prima, op het laatste stuk na. We hadden behoorlijke turbulentie, en konden nog niet landen door het onweer boven Buenos Aires. Tineke en ik werden erg misselijk, en nadat tineke eerst alles eruit had gegooit kon ik me ook niet meer inhouden. Zaten we dan met onze zakjes in de hand te wachten tot we eindelijk zouden landen. Op het vliegveld hebben we ons opgefrist en wilden we de taxi pakken. Helaas ha door het slechte weer iedereen in Buenos Aires dat idee, en moesten we zo'n anderhalf uur in de rij wachten tot er een taxi beschikbaar was. Rond een uur of 2 kwamen we eindelijk in ons hostel aan. Daar bleken we opeens in verschillende kamers te zijn gezet, erg stom! Voor een nachtje er maar mee akkoord gegaan met de belofte dat we de volgende nacht in dezelfde kamer konden verblijven. De volgende ochtend echter kregen we te horen dat dit toch echt onmogelijk was. Heel erg stom en raar, want er was vast wel iets mogelijk geweest. We zijn toen maar naar een ander hostel gegaan want we wilden de laatste 2 nachten toch wel graag in dezelfde kamer slapen.  Helaas hadden we het verblijf echter al betaald met de creditcard, vooraf, en moest ik een mail sturen om het geld terug te krijgen voor de resterende 2 nachten. Het gaat nog een heel gedoe worden, want het eerste antwoord was al een nee.. Het andere hostel was echter prima gelukkig! We zijn naar de markt geweest in San telmo, een stadsdeel van Argentinië. Dit was een erg leuke markt met antiek, souvenirs en etenswaren. We hebben lekker de hele middag rondgestruind. De volgende middag hebben we een fietstochtje gemaakt door Buenos Aires samen met nog een Britse jongen en een gids. Erg leuk om de verschillende stadsdelen te zien, en iets te horen over Buenos Aires en de geschiedenis. Helaas konden we het einde van de tour niet afmaken, aangezien er die dag demonstraties waren in de stad. Het plein waar we heen zouden was afgezet, en de sfeer werd ook wat grimmiger. Vlak naast ons werd een ruit ingegooid dus we zijn snel weer terug gefietst naar het beginpunt. De laatste avond hadden we nog iets leuks op het programma, namelijk een tango show inclusief diner. We hebben een erg leuke avond gehad, met lekker eten en een hele mooie show! Toen was het moment alweer aangebroken om naar huis te gaan. We hebben een taxi genomen naar het vliegveld, en zijn ruim op tijd weggegaan in verband met de demonstraties. Op het vliegveld aangekomen was het een gekkenboel, zo ontzettend veel mensen waren er. De dag ervoor waren bijna alle vluchten gecanceld, dus die moesten vandaag ingehaald worden. We zijn maar in onze rij gaan staan, waar we 3 uren later ongeveer een meter in waren opgeschoven. Het laatste uur schoot het ietsje meer op en konden we uiteindelijk inchecken. Met een paar uren vertraging konden we dan eindelijk naar huis vertrekken. De vlucht verliep probleemloos en ook onze overstap in Frankfurt, die ook was verzet, verliep zonder problemen. Op Schiphol stond onze familie ons op te wachten. Fijn om weer bekende gezichten te zien! Nu ben ik alweer een twee daagjes thuis, heerlijk! Ik heb me lekker ondergedompeld in de kerstsfeer en het lekkere eten hier! We hebben een onvergetelijke reis gehad, met geel avonturen! Iedereen bedankt voor het lezen, en hopelijk tot gauw!