Santiago, Valparaiso en Pucon

4 december 2017

Uiteindelijk twee uurtjes later dan gepland in Santiago aangekomen. Zoals verwacht kwamen de mensen van de taxibedrijven al op ons af. Van te voren hadden we al even geïnformeerd bij ons hostel, en die hadden ook iets genoemd van gezamenlijk vervoer. Aangezien dat een stuk goedkoper was dan een privetaxi hebben we daar voor gekozen. We waren de eerste in het busje dus moesten helaas nog een klein half uurtje wachten. Toen de taxi enigszins vol was gingen we eindelijk op weg. We werden gelukkig wel als eerder afgezet, dus dat was wel fijn. Ondertussen was het al na 2 uur 's nachts dus we wilden snel inchecken en op bed. We hadden geboekt voor een 7 persoonskamer, maar onze reservering kon niet gevonden worden, en dus kwamen we terecht in een 12 persoons slaapkamer. Het kon ons toen allemaal niet zoveel schelen dus we zijn snel ons bed in gedoken. Ik sliep 3 hoog, best wel een belevenis haha. De volgende ochtend hebben we rustig ontbeten, en zijn we toen Santiago ingegaan. We hebben een beetje rondgewandeld, en wat leuke parkjes opgezocht. Eindelijk wat meer normale supermarkten, dus we hebben meteen een stokbroodje met smeersel voor de lunch ingeslagen, en wat chocolade ;). Lekker in een parkje geluncht en vervolgens kon je nog helemaal omhoog een rots op naar een uitkijkpunt over Santiago. In een ander park kwamen we nog een Chinees meisje tegen dat we hadden ontmoet in Bolivia. Leuk om even mee bij te praten, en verhalen en ervaringen uit te wisselen. Toen was het alweer tijd om terug te gaan met het hostel, met de metro dit keer, anders was het een behoorlijk eind lopen. We hebben snel ons spul gepakt en zijn lopend naar het station gegaan omdat we verder zouden reizen naar Valparaiso. Het was niet zo'n heel eind, maar we moesten ook op het station nog een eindje lopen totdat we bij de bushalte waren, dus toch best uitputtend. Maar goed, we waren er! Niet dus, bleken we bij het verkeerde station te zijn... Niet goed geïnformeerd dus door het hostel, de laatste bussen waren al weg. Maar weer het eindje terug lopen naar het begin, en de metro gepakt naar het volgende station. Gelukkig de goede dit keer, en de bus was zo geboekt. Hehe, eindelijk zaten we dan in de bus. Ondertussen was het al half 9, en we hadden nog steeds geen avondeten gehad. We waren van plan geweest in Valparaiso iets te eten. Maar even wat koekjes en chocolade gehad als avondeten, vonden we heel erg! De volgende ochtend in Valparaiso hebben we meteen maar geluncht want we hadden blijkbaar wat slaap nodig. Heerlijke panini's gehad. In de middag hebben we een free walking tour gedaan. Iets wat ze hier op de meeste toeristische plekken hebben. Je krijgt een tour waarbij de highlights van de stad worden bezocht, en op het eind betaal je wat jij het waard vindt. Deze keer was het een erg leuke en interessante tour, een goede manier om meer te weten te komen over een stad! Hierna hebben we boodschappen gedaan, en hebben we zelf in de keuken gekookt. Op de een of andere manier hadden ze echter een sort van bijeenkomst in de keuken haha, dus het was een beetje krap. We hadden erg lekkere wraps klaargemaakt, voor herhaling vatbaar! De volgende dag hebben we weer een free walking tour gedaan, maar deze keer een andere in  de ochtend. Deze viel helaas behoorlijk tegen, minder gewandeld en meer gepraat, we zijn alleen niet heel veel nieuws te weten gekomen. Voor de lunch hadden we afgesproken met twee Australische jongens die we bij de tour in Bolivia hadden ontmoet. Het was erg gezellig, en leuk om weer even bij te praten. Hierna zijn we op weg gegaan naar het busstation, wat toch nog wel een opgave bleek omdat we te ver waren doorgelopen. Uiteindelijk wel gevonden gelukkig, en we hebben de nachtbus naar pucon, onze volgende bestemming geboekt. Wederom hadden we de laatste twee plekjes, hopelijk deze keer meer geluk met ruilen. Hierna hebben we de bus naar vina del mar genomen, een stadje grenzend aan valparaiso, waar een strand is. Het was een erg mooi stadje met palmbomen en wat grotere gebouwen en hotels. Het strand viel ons echter wat tegen, en het restaurantje dat erbij zat ook, meer een snackbar :p we hebben lekker een ijsje gegeten, en de rest van de middag nog in het park doorgebracht. Toen hebben we de bus weer terug naar het hostel gepakt. Snel de spullen pakken, en nog even een Frappuccino met wat lekkers gehaald bij de Starbucks. Hierna wilden we graag de bus pakken naar het busstation, maar dat bleek nog wat lastiger dan gedacht. Geen enkele bus stopte voor ons, blijkbaar omdat we in de verkeerde straat stonden. We zijn snel naar de goede straat gelopen, en konden daar gelukkig vrij snel een bus pakken. Ondertussen hadden we echter niet zo heel veel tijd meer, dus het was wel een klein beetje stressen. Gelukkig zag een vrouw ons een beetje gespannen om ons heen kijken, en gaf zij aan wanneer we er uit moesten. Na een kleine omweg bij het busstation aangekomen, we worden steeds makkelijker in mensen om de weg vragen. Hup, onze bagage de bus in, en instappen. Echter, onze stoelnummers bleken niet te bestaan, heel gek. Snel buiten gevraagd, bleken we in de verkeerde bus te zitten! Backpacks dus maar overbrengen naar de bus ernaast, en dit bleek inderdaad de goede :). Er zaten nog niet veel mensen in de bus, de rest zou later instappen, dus we zijn gewoon naast elkaar gaan zitten. Niemand heeft ook gevraagd om het plekje, dus dat scheelde weer! We hebben beide weer aardig geslapen, en kwamen om iets van half 11 's ochtends aan in pucon. En het bleek heerlijk weer! We zijn dus in de middag lekker naar het strand geweest. Zo was het mindere weer in valparaiso weer goed gemaakt! We hebben erg dichtbij ons hostel een supermarkt, dus we hebben boodschappen gedaan en overheerlijke broodjes hamburger gemaakt. De volgende dag zijn we met de bus naar het nationale park in pucon geweest. We hebben daar een wandeling gemaakt van zo'n 6 uren, best nog wel pittig! De uitzichten op meren met op de achtergrond de vulkaan bedekt met sneeuw waren echter erg mooi. En we hebben ook nog mooie watervallen gezien. We liepen samen met een Mexicaanse man van ons hostel, en een Britse jongen, dus dat maakte het extra gezellig. De volgende dag zijn we naar de thermale baden gegaan in de buurt van pucon. Wat was dat genieten! Meer dan 10 baden met verschillende temperaturen midden in de natuur. De baden waren omringd door een soort jungle omgeving met hoge bomen, rotsen bedekt met mos, en overal natuurlijke stroompjes en watervallen. Met bruggetjes kon je van het ene bad naar het andere lopen. Toen we aankwamen wilden we eerst even onze buiten lunch opeten, maar we hadden de werknemer van de baden blijkbaar niet goed begrepen. We mochten helaas niet aan de zijkant van het bad wat eten,  van hem mocht het wel, maar van zijn baas niet haha. Hij raadde ons aan om in een kleedhokje te gaan zitten  :p de kleedhokjes en wc's waren ook super mooi, en schoon, dus hebben we op een bankje in een omkleedhokje ons stokbroodje opgegeten. Hierna hebben we lekker gerelaxed in de baden met het zonnetje erbij, erg warm! Weer thuisgekomen hebben we lekker gekookt en zijn op tijd op bed gegaan, want de volgende ochtend moesten we er vroeg uit omdat we de vulkaan gingen beklimmen. Ons ontbijtje stond al klaar op tafel, de broodjes keurig verpakt, zodat we ook iets als lunch mee kunnen nemen. Had ik eerder al verteld dat we in het hostel in pucon het beste ontbijt tot nu toe hebben? Warme broodjes met verschillend beleg, jus, thee en cornflakes. Goed gevuld dus op weg. We kregen speciale schoenen aan voor in de sneeuw met een soort scheenbeschermers erbij en een rugzak met nog andere benodigdheden. Het was maar een klein stukje rijden naar de vulkaan. Helaas was het weer niet erg goed, er was heel veel bewolking. Erg jammer, want het meisje van het toeristenbureau had juist gezegd dat die dag geschikt zou zijn. Onze gids gaf ons de keuze om de vulkaan op te gaan, met een 40 tot 50% kans om de top te bereiken. Of om terug te gaan, en dan zouden we al ons geld terugkrijgen. Het was een behoorlijk dure tour, dus we moesten hier wel even over nadenken. Uiteindelijk hebben we toch doorgezet, met de hoop dat het weer uiteindelijk zou meevallen, en we de top zouden kunnen bereiken! Nog geen half uur onderweg had ik echter alweer last van kramp in m'n kuiten (iets met een familietrekje geloof ik, en verkorte achillesspezen oid), en Tineke kreeg erg last van haar hakken door de schoenen. Dat begon goed! We zijn maar even gestopt en de gids heeft bij tineke wat blaarpleisters geplakt met tape erover. Dit hielp een beetje, maar nog steeds niet fijn lopen. Gelukkig kwamen we toen bij een beter stuk door de sneeuw, waarbij het niet zo op de hakken en kuiten aankwam, dus het ging alweer een stuk beter. Het was een behoorlijk zware tocht door de sneeuw, maar gelukkig was er geen wind, en het was zeker niet koud. We waren blij dat de zon niet scheen! Alles zag er gelukkig nog steeds goed uit wat betreft het weer, dus we konden door naar boven. Na bijna 6 uren omhoog door de sneeuw ploeteren kwamen we eindelijk aan bij de top van de vulkaan. En toen was het zo wonderbaarlijk, veel mooier en indrukwekkender nog dan we ooit hadden verwacht! We keken over het randje van de krater, en zagen een gloeiende roodoranje massa kolken. Je kon de hitte voelen op je gezicht! Zo nu en dan kwam er een soort uitbarsting waarbij de magma naar boven spoot, en het gloeiende gesteente hoog in de lucht geblazen werd, waarna het afkoelde en weer zwart kleurde. Wat een prachtig gezicht! Onvergelijkbaar met wat we ooit eerder hadden gezien, zo'n grote kracht van de natuur. De gids had het nog nooit zo groot en mooi gezien, wat een geluk! Eerst nog denken dat we de top misschien niet zouden bereiken, en dan blijkt het het beter dan iemand had verwacht! We hadden nog wel langer kunnen blijven kijken, en foto's en filmpjes kunnen maken, maar ja we moesten nog naar beneden. Dit ging gelukkig een stuk sneller, want we konden op onze kont (wel met extra broek aan en bescherming) of met een plastic sleetje naar beneden glijden. Helaas lukte dit niet altijd goed, maar wanneer het wel goed gleed was het super leuk! In minder dan 2 uren waren we alweer beneden. Eindelijk konden we weer naar de wc! Gewoon open en bloot in de sneeuw vonden we toch niet zo'n fijn idee haha. Weer terug kregen we van de gids nog een biertje en chips, waren we wel aan toe! (de chips dan haha). Nog nat van de sneeuw zijn we hierna lekker warme chocolademelk met slagroom gaan drinken in een café. En eindelijk hadden we ook weer even wifi, iets wat we voor het eerst niet on het hostel hadden. Wat een fantastische dag was het! 's Avonds hebben we lekker makkelijk gedaan, en hebben we pizza's in de oven gedaan, het is hier echt een stuk meer westers dan in peru. Vanochtend voor de laatste keer genoten van het heerlijke ontbijtje en nu in de bus op maar bariloche, Argentinië! Mooie bus met wifi, en een wc, altijd fijn :) hebben we mooi de tijd voor onze blogs! Tot later!