Cusco en de machu picchu

14 november 2017

Alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven. Ondertussen heel veel mooie dingen beleefd! Terug naar ons spannende moment in Arequipa. We hadden nog twee dagen in Arequipa, aangezien we de nachtbus naar cusco zouden nemen. In de ochtend zijn we naar een museum geweest, met een tentoonstelling over de Inca cultuur. Er was een meisje te zien dat was geofferd aan een van de goden van de Inca's, de vulkaan. Kinderen en maagden werden geofferd om de goden tevreden te houden, zodat het weer bijvoorbeeld goed blijft, of de vulkaan niet uitbarst. Hier gaat een heel ritueel aan vooraf, met een bepaalde drank en speciale kleding. Aangezien ze op grote hoogte worden geofferd zijn ze waarschijnlijk ook aangetast door de hoogte. Uiteindelijk worden ze vermoord doordat hun schedel wordt ingeslagen, en vervolgens worden ze begeven. Juanita, het meisje dat wij konden bekijken is heel goed bewaard gebleven aangezien ze is bevroren vrij snel na haar dood. Het was erg interessant om meer te weten te komen over de Inca cultuur. Vervolgens zijn we wat gaan lunchen in het centrum. We zaten aan een gezellig straatje, en ik had mijn rugzak tegen mijn stoel aan gezet. Op een gegeven moment dacht ik dat mijn rugzak omviel, dus ik pakte hem snel beet. Maar tot mijn verbazing zat mijn tas vast aan een stok met een haak oid. De man die dat deed mompelde iets in het Spaans en liep verder. Tineke en ik waren zo perplex dat we even niet wisten wat we moesten zeggen. Tineke had ook helemaal niks gezien, dus ze zijn wel echt heel sluw. Maar gelukkig allemaal goed gekomen, en vanaf nu nog beter oppassen! De volgende dag hebben we rustig aan gedaan. We hebben wat in de winkeltjes gekeken, en zijn daarna gaan lunchen met twee mensen van de organisatie waar ik eerder bij was. De lunch was super lekker, namelijk crepes , en daarna zijn we cocktails gaan drinken op een dakterras. We hebben een super gezellige middag gehad, met Maggie, een Australisch meisje en Jasper, een Nederlandse jongen. Die nacht namen we dus de nachtbus naar cusco, waar we rond half 7 aankwamen. Deze keer allebei iets minder geslapen, maar het was weer goed te doen. We zijn meteen naar ons hostel gegaan, waar we voor een paar dollar meer in een andere kamer konden die al klaar was. En we konden zelfs ontbijt krijgen, ook nog pannenkoeken :) die ochtend hebben we een free walking tour gedaan, om zo wat meer te weten te komen over cusco. Erg interessant om de verschillende bouwstijlen te zien van de Inca's en van de Spanjaarden. Heel bijzonder hoe de Inca's in die tijd alle stenen voor gebouwen daar hebben gekregen, en hoe ze de stenen zo'n strakke vorm hebben gegeven. Tot op de dag van vandaag is dit nog onbekend. Hierna hebben we geluncht op een balkon aan het plein, erg mooi uitzicht! Daarna zijn we allemaal tourbureautjes langs gegaan om wat trips te boeken. We worden al steeds beter in het onderhandelen, maar het blijft lastig inschatten of een goedkope organisatie wel goed is. De volgende twee dagen hebben we met de bus allerhande plekken rondom cusco bezocht, zoals argeologische plaatsen, een textielfabriekje en bijvoorbeeld een plek waar zout werd gewonnen. Erg interessant allemaal, maar ook intensief! De tweede dag waren we op pad van 7 uur 'sochtends tot 7 uur 's avonds. Net die dag kozen mijn darmen ervoor om zich te misdragen, dus bijna de hele dag buikpijn gehad, en bijna alle wc's bezocht. Een van deze keren was ik even snel naar de wc, toen de gids zijn verhaal aan het afronden was. Toen ik terugkwam stond tineke op me te wachten, maar de gids was nergens meer te bekennen. We hadden in het begin wel ergens opgevangen dat we ergens anders weer zouden worden opgehaald, maar waar? We liepen eerst maar een stukje naar boven, naar het centrale plein, maar daar leek het niet te zijn. Toen kwamen we op het idee om een politieagent te vragen waar normaal gesproken iedereen weet wordt opgehaald. Gelukkig was dit inderdaad op een standaard plek, en zo hebben we onze bus weer gevonden. Ondanks de buikpijn was het toch een leuke en interessant dag, en we hebben in korte tijd erg veel kunnen zien. De volgende dag hebben we even een rustdag ingepland, aangezien we de dag erop een tour naar de machu picchu wilden doen. We hebben bij de supermarkt wat gehaald voor de lunch en het avondeten, en hebben op die manier een lekker Nederlands dagje gehad. Een kleine lunch met broodjes, en 's avonds in de keuken in het hostel pasta klaar gemaakt. Waren we wel eens aan toe, aangezien we meestal een warme maaltijd als lunch hadden waardoor we dan 's avonds niet zoveel honger meer hebben. Om naar de machu picchu te gaan hadden we besloten de Inca Jungle tour te doen. Deze tour duurt drie dagen, en er zitten verschillende activiteiten bij. De volgende ochtend werden we om 6 uur opgehaald bij ons hostel. Op de plaza werden we samengevoegd met de rest van de groep. We hebben hierna de fietsen opgehaald en ontbeten. Vervolgens zijn we met de bus omhoog de bergen in gereden tot aan het punt waar de fietstocht begon. Helaas was het erg mistig geworden, en begon het ook te regenen. Regenjassen of poncho's dus maar aan! We kregen van de gids allemaal een mountainbike, een helm, en andere bescherming, en toen kon de tocht beginnen! Door de regen achter elkaar naar beneden op een nat wegdek. In het begin wel even spannend, maar ook erg leuk en mooi! Het ging erg snel, en we hoefden eigenlijk alleen maar te remmen. Na ongeveer twee uren kwamen we bij ons laatste rustpunt, en vanaf hier mochten we vrij naar beneden. Helaas moesten we ook door wat riviertjes fietsen die over de weg stroomden, natte voeten dus! Onze wandelschoenen zijn dan wel waterdicht, maar het water spatte zo hoog op dat het er gewoon van boven in kwam. Na een snelle tocht van ongeveer 20 minuten waren we bij ons eindpunt. Na de gids kwam ik als eerste beneden :) Iedereen trok zijn schoenen en sokken uit, de sokken konden worden uitgeknepen, en trok zijn of haar slippers aan. Vervolgens was het nog een klein stukje rijden naar de lunchplaats. Hier hebben we heerlijk geluncht, waarna Tineke en ik naar ons hostel werden gebracht. Hier werden we gesplitst van onze groep, aangezien wij de tocht van 3 in plaats van 4 dagen deden. Ietsje minder afzien voor ons haha. Aangekomen in ons hostel hebben we ons omgekleed en hebben we de taxi naar de hot springs genomen. Wat was dit heerlijk en mooi! 4 behoorlijk grote baden midden tussen de bergen. Elk bad werd steeds warmer, echt genieten! Na dit relax momentje gingen we weer terug naar het hostel omdat we een afspraak met onze nieuwe gids in het hostel zouden hebben. Je raadt het al, niemand kwam opdagen. Eerst vertelde de hostel eigenaar dat de gids wat later zou zijn, maar dit bleek ook niet het geval. Waar het op neer kwam was dat niemand, inclusief wijzelf, enig idee hadden wie onze gids was. Na wat gebel van de eigenaar met verschillende mensen werd ons verteld dat we in het verkeerde hostel zaten, en we onze spullen weer moesten inpakken... Lekker dan, al onze natte spullen maar weer in de rugzak. Na nog weer een tijd in het hostel wachten hadden ze uiteindelijk een gids gevonden die ons wel onder zijn hoede kon nemen. Of dit nu anders ook de bedoeling was geweest, geen idee, maar iig hadden we nu weer een groep. En we konden toch in het hostel blijven, alles maar weer uitpakken dus! Ondertussen was het al 8 uur, en konden we eindelijk bij een groep aanschuiven voor het avondeten. We hebben snel wat gegeten, en zijn op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend op tijd eruit voor het ziplinen! Ook hier weer wat gedoe, en we moesten weer met een andere groep mee. Erg jammer, want zo hadden we niet echt een groepsgevoel en konden we niet echt een band opbouwen met andere mensen. Het ziplinen was echt super leuk! De eerste keer wel erg spannend, zo over een ravijn. Je bent toch bang dat je blijft hangen in het midden :p
Maar het uitzicht was echt adembenemend mooi! Er waren 5 verschillende zip lijnen, en bij de laatste gingen we als een vogel naar beneden, hangend aan de rug. Erg leuk! Ook gingen we nog over een hangbrug, dit was bijna nog spannender, aangezien de latjes niet erg stevig leken, en erg ver uit elkaar waren. Maar we hebben alles overleefd, en hadden het niet willen missen! Vervolgens zijn we met de bus verder gereden. Een erg mooie rit door een soort jungle gebied op smalle paadjes langs een ravijn. We moesten maar vertrouwen op de chauffeur van het busje.. Ons eindpunt was hydro electrica, vanwaar we een stukje zouden gaan lopen. We hebben hier eerst geluncht, en vervolgens zijn we weer samengevoegd met een groep van eerder voor de tocht naar Aguas Calientes. Het was niet een erg zwaar stuk om te wandelen, namelijk langs het treinspoor. Maar tineke en ik waren toch behoorlijk uitgeput, en het liep ook niet ideaal over stenen of over de rails. Na ongeveer 3 uren kwamen we aan in het stadje, nog een klein stukje omhoog! Hier werden we naar ons hostel gebracht, wederom een anders hostel dan de rest van de groep. Eindelijk konden we even lekker douchen! Niet dus, het water was ijskoud.. Ik heb maar even een beetje doorgezet, en Tineke besloot de volgende ochtend maar even een poging te doen. We hebben hierna wat gegeten, en zijn op tijd op bed gegaan, want er volgende dag moesten we om 4 uur op pad naar de machu picchu! De volgende ochtend dus vroeg op, en Tineke kon een warme douche nemen. Van ongeveer 1 minuut haha.. Toen werd hij alweer ijskoud. We begonnen te wandelen in het donker, dus onze hoofdlampjes maar op! Na een klein half uur kwamen we bij het controle punt, waar we in de rij moesten wachten. Uiteindelijk konden we pas om 5 uur het pad naar boven nemen. Het pad omhoog naar de machu picchu is erg mooi, maar wel zwaar! Het is een uur lang naar boven met stenen trappetjes. Aangezien we ons niet meer op zulke grote hoogte bevonden (machu picchu ligt in een vallei) was het behoorlijk zweten geblazen! Na ongeveer een uur kwamen we boven aan, waar onze gids stond te wachten. Toen iedereen er was zijn we naar binnen gegaan. En daar was het dan, machu picchu! Onze eerste aanblik was nog niet van bovenaf, maar door alle laaghangende mist was het hoe dan ook een magisch gezicht! We kregen eerst ruim een uur uitleg van een gids over machu picchu. Vervolgens konden we zelf gaan rondlopen. Tineke en ik zijn op ons gemak gaan rondlopen, en hebben zo nu en dan nog wat opgevangen van de andere gidsen die rondliepen.  Nadat we zo wat hadden rondgelopen kwamen we weer bij de uitgang. We wilden nog graag naar de zogenaamde sun gate, waar je een mooie uitzicht hebt over machu picchu. Op de een of andere manier moesten we er dan eerst verplicht uit, en er dan weer opnieuw in. Vooruit dan maar, je mag met een ticket twee keer erin. Deze keer zijn we dus omhoog gelopen, om de bekende foto's te maken. Er waren verschillende punten om  mooie foto's te maken, en we hebben dus ook erg mooie foto's kunnen maken. Het was soms even wachten op het goede moment, waneer de wolken even aan de kant gaan. Toen het zonnetje erbij kwam zijn we lekker op het gras gaan zitten, en hebben we genoten van het uitzicht. Hierna zijn we nog een keer naar beneden gelopen om nog wat delen te bekijken die we de eerste keer hebben gemist. Helaas begon het op een gegeven moment te regenen. Na even de hebben geschuild in een huisje in Machu picchu, zijn we naar de uitgang gelopen. Toen het weer droog was begonnen we aan onze tocht over de trappetjes naar beneden. Deze keer konden we wat meer van de tocht genieten aangezien naar beneden minder zwaar was. Helaas begon het toch weer te regenen, dus de regenjas maar weer aan, en voorzichtig naar beneden. Ondertussen hadden we flinke trek  dus zijn we lekker gaan lunchen in het dorpje Aguas Calientes. We zouden de trein terug nemen, dus we hadden nog wat uurtjes in het dorpje. We hebben wat gedronken, en wat rondgelopen door de verschillende souvenir winkeltjes, en zijn toen naar het station vertrokken. Hier was alles ontzettend goed geregeld! De trein was ook erg luxe, en Tineke en ik hadden als geluk dat de enige twee vrije plekken in de coupé tegenover ons waren. We kregen zelfs drinken in de trein, en wat snacks. We vonden het wel erg jammer dat het ondertussen donker was, en we dus niet meer naar buiten konden kijken! Na deze relaxte tocht van anderhalf uur moesten we nog een paar uurtjes met de bus. Gelukkig stond iemand ons op te wachten, met een bordje met onze namen erop. Altijd weer een opluchting wanneer iets goed is geregeld, helemaal omdat niet alles soepel ging deze tour. Rond 10 uur kwamen we eindelijk aan in cusco, en konden we weer naar ons hostel. Maar wat een mooie trip hebben we gehad, we hebben er echt van genoten. Mooie avonturen beleefd, met als hoogtepunt machu picchu! Het mooiste dat we tot nu toe hebben gezien! We zijn nog wat langer in cusco gebleven, maar daarover later meer. Lang genoeg zo vind ik! Hasta luego!

1. Matteke de Vries:
    26 november 2017